In oktober 2024 reisde een groep CEO's van Belgische modebedrijven naar Ghana om de gevolgen van het textielafvalprobleem met eigen ogen te aanschouwen. Deze uitzonderlijke missie, georganiseerd door Studio D, Flanders DC en UMU, bracht de groep naar de beruchte afvalbergen op de Kantamanto-markt. Het doel was niet alleen om te leren: tijdens de missie werd ook een charter opgesteld en ondertekend door de deelnemende bedrijven, met duidelijke ambities voor verantwoord en transparant ketenbeheer, zowel in de toeleveringsketen (upstream due diligence) als in de aftersalesketen (downstream).
Tijdens de CEO-missie in Ghana waren 7 bedrijven (9 merken) vertegenwoordigd: Bel&Bo, Claes Retail Group (JBC, CKS en Mayerline), e5 Fashion, Noterman Fashion (Atelier Noterman), PLUTO, Torfs en Xandres. Saartje Boutsen van Studio D faciliteerde de discussies rond het charter: “De merken zullen zich inzetten voor meer transparantie en traceerbaarheid binnen de toeleveringsketens, respect voor mensenrechten en eerlijke arbeidsomstandigheden, vermindering van de milieu-impact en duidelijke informatie aan consumenten. Ook inspanningen om de levensduur te verlengen en circulaire modellen zoals reparatie, wederverkoop of recycling komen aan bod. De discussies vonden plaats in een zeer constructieve sfeer.”
Het is de eerste keer dat de Belgische modesector zich op zo'n schaal engageert.
We nodigen ook andere Belgische modebedrijven uit om zich bij het charter aan te sluiten. Als u meer informatie wenst of uw interesse wilt kenbaar maken, neem dan contact op met saartje.boutsen@studiodee.be.