Studio D helpt bedrijven duurzaam ondernemen
Charlotte Vandierendonck en Saartje Boutsen uit Leuven lanceren samen Studio D. Met Studio D willen ze bedrijven en organisaties inspireren, adviseren en ondersteunen in duurzaam ondernemen. Economische prestaties moeten hand in hand kunnen gaan met een positieve impact op mens en milieu. Duurzaam durven doen is hun boodschap.
Beide onderneemsters hebben ervaring opgebouwd in zowel de non-profit als profit sector. Charlotte deed haar eerste werkervaringen op in het thema van de mensenrechten, bij De Verenigde Naties en Amnesty International. Vervolgens werkte ze als senior consultant bij Capgemini Consulting en in diverse functies bij het modemerk CKS. Daarna werd ze zelfstandig freelance project manager met focus op duurzaamheidsstrategie en -rapportering. Saartje startte haar loopbaan bij Rikolto (Vredeseilanden) en werd vervolgens sustainability manager bij Claes Retail Group (JBC & Mayerline). Daarna ging ze aan de slag als adviseur Duurzaam Ondernemen bij Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, en tegelijkertijd werkte ze freelance als sustainability coach voor verschillende bedrijven in de textiel- en publieke sector.
“Het is misschien niet evident om in volle crisistijd je vaste job op te zeggen en een eigen onderneming te starten, maar toch geloven we dat dit het goede moment is”, aldus Saartje Boutsen. “De coronacrisis maakt duidelijk dat duurzaam ondernemen absoluut nodig is. Bedrijven die sociale en ecologische duurzaamheid in het vaandel dragen, zijn bovendien veerkrachtiger in tijden van crisis, zo blijkt uit recente studies.
Duurzaam ondernemen loont: steeds meer klanten vragen hierover rekenschap af te leggen, van aanbestedende overheid over B2B klanten tot de consument. Je creëert ook loyale werknemers als ze trots kunnen zijn op de maatschappelijke meerwaarde die hun bedrijf creëert.”
“Maar KMO’s hebben vaak niet de tijd, de mankracht of de expertise in huis om hier werk van te maken. Wij staan graag voor hen klaar om hen te adviseren en te ondersteunen”, aldus Charlotte Vandierendonck. “We helpen hen met het opstellen van een duurzaamheidsstrategie en -beleid, op hun maat. Ook wanneer bedrijven versterking zoeken voor de uitvoering van een duurzaamheidsdoelstelling of een bepaald project, kunnen ze op Studio D rekenen. Verder denken we ook met het bedrijf mee na over een goede interne en externe communicatiestrategie, het is belangrijk om authentiek en duidelijk te communiceren. Studio D staat tenslotte ook klaar om werknemers op te leiden en hen te enthousiasmeren en te engageren, mét een funfactor. Want duurzaamheid mag geen geitenwollensokken noch high level topic zijn, maar moet gewoon een basisonderdeel zijn dat bij elke overweging meegenomen wordt.”
Door Ann Peeters, verschenen op Leuven Actueel op 14/01/2021