• broken image

     

    Citribel

    Citribel is een producent van citroenzuur en hecht al lang een focus op circulaire producten. Zo maken zij citroenzuur met het bijproduct van de suikerraffinaderij, suikermelasse. Vandaag is dit bijproduct de hoofdgrondstof geworden om hun waaier van producten te maken.
    In Juni 2022 kregen wij de vraag van Citribel om hun duurzaamheidsinspanningen meer zichtbaar te maken. Aan de hand van deze vraag hebben we de duurzaamheidsstrategie verfijnt en ook een duurzaamheidsbrochure gemaakt. In deze duurzaamheidsbrochure hebben we het circulaire verhaal van Citribel vertelt en op een aangename manier gepresenteerd.
    “Het is moeilijk om niet gepassioneerd te zijn over Citribel. De rijke geschiedenis in slechts één aspect, het zijn de mensen die elke dag komen opdagen, en de circulariteit die Citribel draagt in de kern. We zoeken onophoudelijk naar verdere mogelijkheden voor recyclage en upcycling.”
    —Wim Vandenbrande
    CEO Citribel
  • broken image

    Isoltechnics

    Isoltechnics heeft een visie op duurzamere isolering, maar hebben de ambitie om een stap verder te gaan en het circulair te maken. Zo heeft ze een groeisubsidie bij VLAIO aangevraagd om Winsulation uit te werken. Ondertussen hebben ze een gepatenteerd design om leidingen te isoleren met een circulaire isolatiemat. Met de hulp van Studio D werden de praktische afspraken rond de productie van het materiaal gealigneerd. Verder ondersteunden ze ook het product op de markt te brengen.

    “Studio D staat niet alleen voor Durven, Denken, Doen, maar ook voor Daadkracht. Ongelooflijk ook welk direct inzetbaar netwerk en expertise in circulariteit in Studio D gebundeld zit. Zeer aangename samenwerking met een zeer grote betrokkenheid, meer dan ik zou verwachten van een consultingbedrijf. Werkpunten ? gewoon verder doen op dit elan!”

     

    —Yves Desmet

    Directeur Isoltechnics

  • broken image

     

    Essentiël Antwerp

    Essentiël Antwerp ontwerpt en verkoopt kledij, maar zij zien ook dat de huidige milieu-impact van de textielsector niet duurzaam is. Daarom hebben ze de hulp in geroepen van Studio D om in nauwe samenwerking een concrete duurzaamheidsstrategie op te stellen. Vandaag zijn ze al enorm gevorderd en pushen ze voor transparantie, duurzaamheid en inclusiviteit. Een nobele inspanning die verwerkt wordt tot realiteit. Om hun duurzaamheidsvooruitgang vast te leggen en om hun focus rond transparantie op te volgen, wordt er gewerkt aan een carbon footprint. Op deze manier wordt er op een meetbare manier gewerkt naar een verminderde impact van Essentiël Antwerp. Lees gerust het duurzaamheidsrapport dat in samenwerking met Studio D werd opgesteld. 

    “Studio D is a small team, but their passion (for sustainability) runs through their veins. That's where we saw our match. They helped us in making sure that all stakeholders are aligned and that all noses are pointing in the same direction. This journey is exciting, yet challenging and we're happy that we're not in this alone.”

  • broken image

    The Woody Group

    The Woody Group is een modebedrijf dat roots heeft in België en Turkije. In 2019 was het gestart met Close The Loop, een initiatief van Flanders DC en Vlaanderen Circulair. Close The Loop promoot een duurzame, circulaire aanpak voor het ontwerpen en produceren van kledij. Hier heeft het de hulp van Studio D ingeroepen. Samen hebben we over de jaren heen hun status volgens de Fair Wear Foundation (FWF) opgekrikt tot ‘leider.’ Dit wil zeggen dat het stappen heeft genomen om haar due diligence te doen rond het sociale aspect van de productie. Maar het engagement van The Woody Group stopt daar niet, naar de toekomst toe zoekt het samen met Studio D naar verdere circulaire opportuniteiten.

    “Jullie zijn de eerste die duurzaamheid behapbaar en normaal gemaakt hebben. Voordien was het steeds een geitenwollensokken gevoel of dan weer een vergezocht designer exclusivity verhaal. Hoe duurzaamheid koppelen aan ons to the point en functioneel kwaliteitsproduct. Jullie hebben voor mij duurzaamheid een meetbare, flexibele en bij iedereen en alles passende dimensie gegeven. Niet iets wat errond hangt, niet iets wat er naast staat, niet iets wat we moeten doen, gewoon een basisonderdeel dat gebruikt wordt bij elke overweging die gemaakt wordt.”

    Nelle Matthys

    Productionmanager The Woody Group

  • broken image

    Fashion Revolution

    De stad Hasselt engageert zich al langer rond maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid. In de week van 18 april 2022 stond ze in teken van Fashion Revolution Week. Tijdens deze week zette burgers, boetieks, musea en bedrijven voluit een spotlight op duurzame mode.
    Studio D heeft Hasselt begeleid met het opzetten van workshops rond de Fashion Revolution. Tijdens deze workshops kregen ondernemingen onder andere te horen hoe ze een grotere focus konden legen op duurzaamheid, hoe ze hun businessmodellen meer circulair konden maken of hoe ze deze verwezenlijkingen konden communiceren naar de klant toe. Zo wordt de drempel lager voor bedrijven om hun eigen stappen te zetten naar een duurzaam geheel.

    “Met haar interactieve workshops inspireerde Studio D lokale mode ondernemers om stappen te zetten naar een meer duurzame aanpak. Van duurzamer inkopen, winkelinrichting tot communicatie over duurzaamheid van kleding met de klant. Met de workshops bereikten we zowel ketens, zelfstandige ondernemers als jonge starters. Een meerwaarde voor onze stad.”

    —Nele Kelchtermans

    schepen van klimaat en duurzame stad

  • broken image

    Milcobel

    Milcobel is een verzameling van boeren en zuivelfabrikanten die samen een coöperatie vormen. Samen hechten ze belang aan dialoog met de boeren, eerlijke verloning en duurzaamheid.

    Studio D ondersteunde hen in het uitwerken van een duurzaamheidsstrategie waarbij ze, tot de mate dat het mogelijk is, zo duurzaam mogelijk willen worden. Verder schreef Studio D ook hun duurzaamheidsverslag, die u hier kunt lezen.

    “placeholder :) ”

    —placeholder 

  • broken image

    Belconfect

    Belconfect is een leverancier van werk- en veiligheidskledijen en zijn een engagement rond Fair Wear aangegaan. Fair Wear Foundation of FWF is een onafhankelijke, internationale organisatie die kledingbedrijven beoordeelt en ondersteunt op hun inspanningen rond correcte arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.
    Studio D heeft hen begeleid om de categorie ‘leader’ te behalen. Zo heeft het systematische problemen aangepakt door onder meer de sourcing strategie en het aankoopbeleid aan te passen.
    Lees ook dit blogartikel waar er dieper wordt op ingegaan.
    "Wij hebben onder de deskundige begeleiding van StudioD ons CSR beleid opgezet en geïntegreerd in ons aankoopbeleid. Door hun actieve ondersteuning bij het opstellen van onze sourcing strategie, het begeleiden van sociale audits en het opvolgen van de daaruit voortvloeiende Corrective Action Plans draagt Studio D bij tot het continu verbeteren van de werk- en veiligheidsomstandigheden bij onze buitenlandse toeleveranciers. Dat dit ook de kwaliteit van onze werk- en veiligheidskledij positief beïnvloedt is een meerwaarde. Belangrijk in ons partnership met Studio D is hun inlevingsvermogen en persoonlijke aanpak waarbij zij ons bedrijf op een hoger niveau op vlak van duurzaamheid brachten."
    Filip Lietaer
    CEO Belconfect
  • broken image

    ESF in Fashion

    Het Europees Sociaal Fonds (ESF) in Fashion was een project waarbij er werd onderzocht hoe fashionbedrijven duurzaamheid kunnen uitrollen op de werkvloer. Verder werd ergekeken naar hoe je de medewerkers kan meekrijgen naar een circulaire transitie. Samen met Thomas Moore, Flanders DC en enkele Europese partnersheeft Studio D hieraan gewerkt. Zo heeft het een methode ontwikkeld die medewerkers betrekt bij de implementatie van een duurzaamheidsbeleid. Verder heeft het ook trainingssessies uitgevoerd waarbij deze methodiek werd gebruikt om modeprofessionals duurzaam te doen denken.

    “placeholder :) ”

    —placeholder 

  • broken image

    The Shift

    De stad Hasselt engageert zich al langer voor maatschappelijk verantwoord te ondernemen en duurzaamheid. In de week van 18 april tot en met 24 april 2021 stond ze in teken van Fashion Revolution Week. Tijdens deze week zetten burgers, boetieks, musea en bedrijven voluit een spotlight op duurzame mode.
    Studio D heeft de stad Hasselt begeleid met het opzetten van workshops rond de Fashion Revolution. Tijdens deze workshops kregen ondernemingen onder andere te horen hoe ze een grotere focus konden legen op duurzaamheid, hoe ze hun businessmodellen meer circulair konden maken of hoe ze deze verwezenlijkingen konden communiceren naar de klant toe. Zo wordt de drempel lager voor bedrijven om hun eigen stappen te zetten naar een duurzaam geheel.

    “placeholder :) ”

    —placeholder 

  • broken image

    IMEC

    Imec is een wereldbefaamd onderzoekscentrum op het gebied van micro-elektronica, nanotechnologie, kunstmatige intelligentie, ontwerpmethodes en technologieën voor ICT-systemen. Ze slagen er steeds in koploper te zijn rond innovaties binnen hun domeinen van expertise.

    Studio D heeft hen ondersteunt in het opzetten van een duurzaamheidsstrategie en van het behalen van een EcoVadis label. Verder kunt u hier hun duurzaamheidsrapport lezen waar Studio D in samenwerking met imec aan heeft gewerkt.

    “Studio D is de unieke combinatie van strategie en hands-on werk. Het is een zeer complementair team, ze weten van aanpakken en hebben ons bijzonder deskundig begeleid. Duidelijke planning en communicatie, autonomie, snel verwerven en interpreteren van informatie. Het resultaat: een geslaagde Ecovadis audit en ons eerste duurzaamheidsrapport. Bedankt, Studio D. Veel respect voor wat jullie op zo korte tijd gepresteerd hebben."

    Tru Lefevere

    Director stakeholder relations, imec

  • broken image

    IDH

    Het Instituut Duurzame Handel (IDH) heeft het op zich genomen om de problemen binnen de textielsector in België aan te kaarten. Binnen deze sector blijkt maar al te vaak dat er weinig rekening wordt gehouden met de lonen van buitenlandse textielarbeiders en de ongelijkheid die er speelt. IDH heeft de hulp ingeroepen van Studio D om na te gaan wie de hoofdrolspelers zijn. Verder helpt Studio D ook met het opzettenvan een strategie om bedrijven meer te doen focussen rond het duurzaamheidsengagement met een speciale focus op leefbare lonen.

    “placeholder :) ”

    —placeholder